نحوه ثبت انحلال شرکت

انحلال شرکت

منظور از انحلال شرکت چیست؟

همانطور که یک شخص حقیقی به واسطه مرگ، حیات و فعالیت های خود را از دست می دهد، یک شرکت حقوقی نیز می تواند بنا بر دلایلی خاص، با اختیار و انتخاب خود یا در برخی مواقع بنابر حالت قهری، فعالیت خود را به پایان برساند. به عبارت دیگر انحلال شرکت به معنای تعطیلی و برچیده شدن شرکت مطابق با قانون تجارت می باشد. پس از اعلام آمادگی برای انحلال شرکت، سهامداران می بایست این موضوع را به اطلاع اداره ثبت شرکت ها برسانند. اداره ثبت شرکت ها و موسسات به صورت رسمی انحلال شرکت را ثبت می کنند و در نتیجه به صورت عمومی به گوش مردم می رسد. به این فرآیند تعطیلی فعالیت شرکت ها، ثبت انحلال شرکت اطلاق می شود.

بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!
بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!

مجموعه مدیران ثبت تنها مرکز تخصصی خدمات ثبتی و اداری در شمال غرب کشور است و از تمام نقاط ایران مشتریان وفادار دارد. اگر قصد دارید که فرایندهای ثبتی خود را از جمله ثبت برند در تبریز را به صورت تخصصی انجام دهید، کارشناسان مجرب ما در این راه به شما کمک می‌کنند. این شرکت کامل‌ترین مجموعه در حوزه ارائه خدمات ثبتی و اداری شامل ثبت شرکت در تبریز و اعطاء گواهینامه‌های ایزو در شمال‌ غرب کشور است. ما به عنوان یک شرکت خدمات کسب و کار رویکرد و نگرشی کاملاً متفاوت داریم و از همان اوایل فعالیت‌مان، با افتخار توانسته‌ایم اعتماد اکثر مدیران و صاحبان بیزینس کشور را به خود جلب نماییم.

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!
سوالات خود را از ما بپرسید

ثبت انحلال شرکت، چه آثاری را بر جایی می گذارد؟

پس از اینکه اداره ثبت شرکت ها اقدام به ثبت انحلال شرکت نمود، مدیر شرکت دیگر هیچ سمت و مسئولیت تجاری ندارد. با توجه به اینکه ممکن است انحلال شرکت در حالی انجام گرفته باشد که به مسائل امور مالی از جمله مطالبات و بدهکاری شرکت رسیدگی نشده باشد، الزاما یک نفر به عنوان نماینده قانونی شرکت انتخاب می شود تا به جریان امور مالی رسیدگی نماید. در اصطلاح به این شخص، مدیر تصفیه گفته می شود. مدیر تصفیه موظف است موضوع انحلال شرکت را به اطلاع مرجع ثبت و سپس به اطلاع مردم برساند. علاوه بر مطالب مذکور فوق، به طور کلی می توان آثار انحلال شرکت را در موارد زیر خلاصه کرد:

  • نام و مکان شرکت به حالت قبل باقی می ماند.
  • باقی ماندن دارایی شرکت در انحصار و مالکیت خود شرکت
  • با انحلال شرکت امکان تبدیل از یک شرکت به شرکت دیگر از بین می رود.

مدارک مورد نیاز جهت ثبت انحلال شرکت

  • امضاء صورت جلسه مبنی بر رضایت به انحلال شرکت توسط تمامی سهامداران شرکت (در نظر داشته باشید این صورت جلسه باید توسط تک تک سهامداران به امضا برسد و اگر حتی یکی از آنها نیز موافقت خود را اعلام نکند، این صورت جلسه شکل قانونی به خود نمی گیرد- درصورتی که یکی از سهامداران غائب باشد ولی وکالتنامه ای به دیگر سهامداران داده باشد، مشکلی در جهت انحلال شرکت وجود ندارد).
  • ارائه آخرین نسخه آگهی رسمی شرکت
  • ارائه کپی شناسنامه مدیر تصفیه
  • ارائه روزنامه کثیرالانتشار که اطلاعاتی مانند آگهی دعوت سهامداران در آن قید شده باشد.

نکته قابل ذکر این است که مدارک مورد نیاز جهت ثبت انحلال شرکت بسته به اینکه شرکت متقاضی، جزو شرکت های سهامی خاص، تضامنی، نسبی و دیگر شرکت ها باشد، تفاوت هایی دارد.

مراحل ثبت انحلال شرکت

اولین مرحله در فرایند ثبت انحلال شرکت مربوط به تشکیل مجمع عمومی فوق العاده است، در همین جلسه، اعضای مجمع عمومی فوق العاده، مدیر تصفیه را معین می کنند. انتخاب مدیر تصفیه به معنای پایان یافتن وظایف هیئت مدیره و محول شدن کلیه وظایف به نماینده قانونی شرکت- مدیر تصفیه- می باشد. در این مرحله تمامی مدارک جمع آوری شده از طریق پست پیشتاز به اداره ثبت شرکت ها ارسال می گردد. همزمان با دریافت مدارک توسط اداره ثبت شرکت ها، کارشناسان این اداره به بررسی آنها پرداخته و در صورت نبود هیچگونه نقصی در مدارک ارسالی، ثبت انحلال در سامانه الکترونیکی اداره مذکور انجام می پذیرد. حالا نوبت به این می رسد که متقاضی به صورت فیزکی حاضر شود و هزینه های مشخص شده جهت انحلال شرکت را به اداره ثبت شرکت ها بپردازد. اکنون دیگر انحلال شرکت در روزنامه های رسمی  وکثیرالانتشار آگهی می شود. پس بدین ترتیب با سپری کردن مراحل فوق، از این به بعد کلیه فعالیت های شرکت بعهده مدیر تصفیه می باشد.

کدام مجمع عمومی تصمیم به انحلال شرکت می گیرد؟

تنها مجمع عمومی که این اختیار را دارد تا در مورد انحلال شرکت ها تصمیم بگیرد، مجمع عمومی فوق العاده می باشد. این مجمع در همه شهر ها وجود دارد، به عنوان مثال برای انحلال ثبت شرکت در تبریز باید به این اداره مراجعه نمود.

مدت زمان تعیین شده برای ثبت انحلال شرکت

بسته به اینکه چه نوع شرکت هایی اقدام به ثبت انحلال می کنند، مدت زمان مشخص شده برای هر کدام متفاوت است. به طور مثال در مورد شرکت های سهامی خاص، الزاما 5 روز زمان نیاز است تا موضوع ثبت انحلال شرکت به مرجع مورد نظر اطلاع داده شود. اما در مورد سایر شرکت ها اعم از شرکت های تضامنی، تعاونی، نسبی و دیگر شرکت هایی که مسولیت محدود دارند، هیچگونه محدود زمانی مشخص نگردیده است. پس به طور خلاصه می توان گفت تنها محدودیت زمانی 5 روزه برای شرکت های سهامی خاص تعریف شده است.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *