تفاوت شرکت و موسسه

تفاوت شرکت و موسسه

شرکت و موسسه هر دو ارگان هایی هستند که از شخصیت حقوقی برخوردار بوده و نیاز به ثبت شدن دارند. این دو ارگان اگرچه از لحاظ ظاهری شبیه به یکدیگر می باشند، اما از لحاظ اهداف و موضوع کاملا متفاوت هستند. تفاوت شرکت و موسسه یکی از اهداف نگارش ما در این مقاله می باشد که به آن خواهیم پرداخت. در نظر داشته باشید شرکت ها می‌توانند به انواع گوناگونی همچون شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود، شرکت مختلط غیر سهامی و … تبدیل شوند و موسسه نیز به دو نوع انتفاعی و غیر انتفاعی تقسیم می گردد. در ادامه به تمایز این دو با یکدیگر می پردازیم.

بیشتر بدانید: هر آنچه لازم است برای ثبت شرکت در تهران بدانید.

بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!
بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!

مجموعه مدیران ثبت تنها مرکز تخصصی خدمات ثبتی و اداری در شمال غرب کشور است و از تمام نقاط ایران مشتریان وفادار دارد. اگر قصد دارید که فرایندهای ثبتی خود را از جمله ثبت برند در تبریز را به صورت تخصصی انجام دهید، کارشناسان مجرب ما در این راه به شما کمک می‌کنند. این شرکت کامل‌ترین مجموعه در حوزه ارائه خدمات ثبتی و اداری شامل ثبت شرکت در تبریز و اعطاء گواهینامه‌های ایزو در شمال‌ غرب کشور است. ما به عنوان یک شرکت خدمات کسب و کار رویکرد و نگرشی کاملاً متفاوت داریم و از همان اوایل فعالیت‌مان، با افتخار توانسته‌ایم اعتماد اکثر مدیران و صاحبان بیزینس کشور را به خود جلب نماییم.

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!
سوالات خود را از ما بپرسید

شرکت تجاری چیست؟

معمولاً شرکت ‌های تجاری به همان مختصاتی اشاره دارند که کلیه عملیات و رویه های صادرات و واردات کالاها را پوشش می دهند. به عبارتی دیگر یک شرکت تجاری بنابر قوانین تجاری و مالی برای به انجام رساندن امور مالی و در کنار آن بهره مندی از سود و سرمایه تشکیل می گردد. معمولاً این گونه شرکت ها محصولات بازرگانی را از یک کشور دیگر خریداری می نمایند و آن را در کشورهای مختلف به فروش می‌گذارند. شرکت تجاری با بازرگانی محصولاتی همچون مواد اولیه، مواد شیمیایی، داروها و … را به فروش می گذارد. تفاوت شرکت و موسسه را نیز می توان در عمده فعالیت آن ها یافت.

به طور کلی یک شرکت تجاری فعالیت های خود را در حوزه مدیریت گمرکات و موانع تجارت بین المللی، توزیع و فروش محصولات مذاکره در رابطه با شرایط خرید و فروش و تحویل محصولات و غیره به انجام می رساند. یک شرکت تجاری عموماً در طیف گسترده ای از زمینه ها به فعالیت می پردازد و بیشترین تمرکز آن نیز بر روی سرمایه‌گذاری تجاری خود است.

شرکت تجاری را می توان اینگونه نیز تعریف کرد که با توجه به ماده ۲۰ قانون مدنی شرکت تجاری به قراردادی اشاره دارد که در آن دو یا چندین نفر از سرمایه گذاران برای ایجاد اهدافی خاص با یکدیگر سرمایه‌های خود را در کنار هم قرار داده و در سود و ضرر آن نیز با هم شریک هستند.در ادامه به تفاوت شرکت و موسسه و اهداف آن ها خواهیم پرداخت.

در نظر داشته باشید که ثبت شرکت های تجاری می تواند بر میزان موفقیت کار شما تاثیر بسزایی گذاشته و از اهمیت بالایی برخوردار است که می توانید این کار را به مدیران ثبت بسپارید. برای اطلاع از هزینه لازم برای ثبت شرکت می توانید تمام نکاتی که لازم است بدانید را در صفحه هزینه ثبت شرکت مطالعه نمایید.

انواع شرکت تجاری

مطابق با ماده ۲۰ قانون تجارت ایران شرکت های تجاری در کل به ۸ دسته تقسیم می شوند .هر کدام از این شرکت‌ها از لحاظ ماهیت و اهداف ویژگی های خاصی دارند. تفاوت شرکت و موسسه را می‌توان با توجه به اهداف تجاری هر یک از این شرکت ها دریافت. از جمله این شرکت‌ها می‌توان به شرکت نسبی، شرکت تعاونی، شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص، شرکت تضامنی، شرکت با مسئولیت محدود و شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی تقسیم بندی کرد‌.

  • شرکت سهامی خاص: در این نوع شرکت ها حداقل سه شریک حضور دارند. سرمایه نیز از سوی موسسین شرکت تأمین می گردد.
  • شرکت سهامی عام: در این نوع شرکت ها نیمی از سرمایه توسط فروش سهام به افراد تامین می گردد؛ یعنی مدیران این اجازه را دارند که برای تامین نمودن سرمایه به انتشار اوراق پذیره نویسی به مردم بپردازند و تعداد سهامداران نیز کمتر از ۵ نفر نباید باشد.
  • شرکت با مسئولیت محدود: این شرکت از دو شریک تشکیل می شود و مطابق با قانون، سرمایه شرکت به صورت سهام می‌باشد و هر کدام از شرکا چند درصد از سرمایه را به خود تعلق داده اند که به آن سهم الشرکه می گویند. در نظر داشته باشید که سهم الشرکه را نمی توان بدون رضایت داشتن سایر شرکا به دیگر افراد منتقل کرد.
  • شرکت تضامنی: معمولاً در این نوع شرکت دو نفر با هم شریک هستند. نظر داشته باشید اگر دارایی شرکت نتواند تمام قرض ها را پرداخت کند، هر کدام از شرکا مسئولیت پرداخت تمام قرض های شرکت را دارند.
  • شرکت نسبی: شرکت نسبی نیز شبیه شرکت تضامنی می‌باشد، با این تفاوت که شرکا هرچقدر که سهیم

 باشند به همان اندازه نیز مسئولیت پرداخت قروض را برعهده دارند.

  • شرکت مختلط سهامی و غیرسهامی: شرکت مختلط غیر سهامی به ترکیب شرکت تضامنی و شرکت با مسئولیت محدود اشاره دارد یعنی چند نفر از شرکا از مسئولیت تضامنی برخوردار هستند و دیگر شرکا نیست از مسئولیت محدود به آورده آن ها برخوردار می باشند. شرکت مختلط سهامی ترکیبی از شرکت تضامنی و سهامی خاص است.

 

موسسه چیست؟

برای این که به تفاوت شرکت و موسسه پی ببریم، ابتدا باید تعریف دقیقی از این دو ارگان را ارائه دهیم. حال سوال اینجاست که در کل موسسه به چه معناست و چرا برخی از افراد به جای شرکت های تجاری به دنبال احداث موسسه هستند؟ در تعریف موسسه باید بگوییم که به نهادی اطلاق می شود که همانند شرکت ها می تواند به فعالیت های اقتصادی و غیر اقتصادی بپردازد اما اجازه انجام دادن امور تجاری را ندارد‌. به همین خاطر همه ما موسسه را به عنوان یکی از ارگان های غیر تجاری می شناسیم. در حقیقت موسسات همگی به دنبال کسب سود هستند و در آن ها فعالیت هایی همچون فعالیت های آموزشی به انجام می رسد.

تفاوت شرکت و موسسه با یکدیگر

تفاوت شرکت و موسسه بیشتر در اهداف و موضوع آنهاست. لازم به ذکر است که یکی از بزرگ‌ترین شباهت های این دو ارگان لزوم ثبت آن ها است که شما می توانید در این رابطه با مدیران ثبت تماس حاصل نمایید. اما در کنار این شباهت ها، تفاوت هایی نیز ما می توانیم برای آن ها قائل شویم. نوع فعالیت این دو ارگان کاملا با هم متفاوت می باشد. شرکت‌ها می‌توانند به واسطه دو تا پنج نفر تشکیل شوند، در حالی که موسسات فقط به واسطه یک نفر نیز تشکیل می گردند. یکی از بزرگترین اهداف شرکت ها از تاسیس، سودآوری و انجام دادن فعالیت های اقتصادی و بازرگانی است و این در صورتی است که در موسسات فعالیت‌های انتفاعی و غیرانتفاعی نیز به انجام می‌رسد و در کنار آن موسسات حق انجام فعالیت های بازرگانی را ندارد.

 بزرگترین اهداف موسسات انجام فعالیت های غیر تجاری است. از دیگر تفاوت شرکت و موسسه میتوانیم‌ به نحوه ثبت شرکت و موسسات اشاره کنیم که برای ثبت کردن شرکت حداقل دو نفر شریک نیاز است، اما موسسات با یک نفر نیز می‌تواند ثبت گردند. موسسه معمولاً در تملک دولت و یا همچنین بخش خصوصی می تواند قرار بگیرد.

بیشتر بخوانید: هرآنچه که نیاز است درباره ثبت تغییرات شرکت بدانید.

ثبت شرکت و موسسه با مدیران ثبت

دیگر همه ما کاملاً به این موضوع واقف هستیم که ثبت شرکت و موسسه یکی از مهمترین اقداماتی است که به موجب آن تمامی فعالیت‌های ارگان جنبه قانونی پیدا کرده و همه قانونی پیگیری می شوند. شما با مدیران ثبت می توانید کمتر از ۱۰ روز شرکت و موسسه خود را ثبت کنید. اینکه شما به چه نوع شرکت و یا موسسه نیاز دارید و در این قبیل چه مدارکی باید ارائه دهید و چه کارهایی را باید به انجام برسانید کارشناسان ما به شما خواهند گفت.

ما کمک می کنیم تا گام های تان را با موفقیت، به درستی و به موقع بردارید. مدیران ثبت در حوزه ثبت شرکت و موسسه‌ ابتدا مشاوره کاملی در خصوص امور ثبتی به مشتریان خود ارائه می دهند و بعد از به انجام رساندن تمام مراحل شما را در تعیین نام شرکت و همچنین اخذ آگاهی تاسیس شرکت و موسسه و بسیاری از اقدامات دیگر همراهی و پشتیبانی خواهند کرد.

آیا می توان کارمند یک موسسه را بیمه تامین  اجتماعی کرد؟ 

بله در واقع مطابق با اصل قانون ۱۴۸ کار، تمامی کارفرمایان که در هر ارگانی چه موسسه چه سازمان و چه در شرکت به فعالیت می پردازند مستلزم این هستند که تمامی کارکنان خود را بیمه کنند. در واقع هر صاحب شغلی بعد از ۱۵ روز از راه اندازی کسب و کار خود می تواند پرسنل خود را بیمه تامین اجتماعی نماید و برای آن به دریافت کد کارگاهی بیمه نیاز دارد و مراحلی را نیز می بایستی طی کند.

موسسات چقدر مالیات باید پرداخت کنند؟

موسسات مطابق با فعالیت های انتفاعی و غیر انتفاعی که به انجام می رسانند، می بایست مطابق با قانون مالیات پرداخت کنند که میزان مبلغ مالیات بر اساس نرخ مقرر در ماده ۱۰۵ قانون مورد محاسبه قرار می گیرد. یکی از عمده تفاوت شرکت و موسسه نیز در میزان درصد پرداخت مالیات است. درواقع مالیات برای مجموع درآمد اشخاص حقوقی می باشد که به فعالیت های انتفاعی می پردازند و میزان آن می تواند متفاوت باشد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *