تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

جهت تبدیل شرکت سهامی خاص به عام می توان گفت که به طور کلی می توان گفت شرکت های سهامی، زیر مجموعه شرکت های بازرگانی قرار می گیرند حتی اگر زمینه فعالیت آنها به طور اختصاصی فعالیت بازرگانی نباشد.گاهی بنابر شرایطی نیاز است که زمینه فعالیت یک شرکت سهامی تبدیل به زمینه فعالیت شرکت های سهامی دیگر مثلا بنا به شرایط تبدیل شرکت سهامی خاص به عام انجام  شود.

بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!
بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!

مجموعه مدیران ثبت تنها مرکز تخصصی خدمات ثبتی و اداری در شمال غرب کشور است و از تمام نقاط ایران مشتریان وفادار دارد. اگر قصد دارید که فرایندهای ثبتی خود را از جمله ثبت برند در تبریز را به صورت تخصصی انجام دهید، کارشناسان مجرب ما در این راه به شما کمک می‌کنند. این شرکت کامل‌ترین مجموعه در حوزه ارائه خدمات ثبتی و اداری شامل ثبت شرکت در تبریز و اعطاء گواهینامه‌های ایزو در شمال‌ غرب کشور است. ما به عنوان یک شرکت خدمات کسب و کار رویکرد و نگرشی کاملاً متفاوت داریم و از همان اوایل فعالیت‌مان، با افتخار توانسته‌ایم اعتماد اکثر مدیران و صاحبان بیزینس کشور را به خود جلب نماییم.

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!
سوالات خود را از ما بپرسید

انواع شرکت به جهت نوع فعالیت

شرکت های سهامی به دو نوع شرکت های سهامی خاص و شرکت های سهامی عام تقسیم می شود. هر کدام از این دو نوع  شرکت های سهامی دارای فعالیت های منحصر به فردی هستند و بر اساس شرایط و ضوابط خاصی ثبت و تاسیس می شوند.

شرکت های سهامی خاص: به شرکت هایی گفته می شود که تمام سرمایه اولیه تاسیس توسط سهامداران تامین می شود.

شرکت های سهامی عام: در تاسیس این از شرکت های سهامی، قسمتی از سرمایه اولیه جهت تاسیس شرکت به واسطه فروش سهام به مردم فراهم می شود.

منظور از تبدیل شرکت سهامی خاص به عام چیست؟

در تعریف اصطلاح تبدیل تبدیل شرکت سهامی خاص به عام یا هر نوع تبدیل دیگری می توان چنین گفت: شرکت ظاهر، قالب و شکل جدیدی را اتخاذ کند در حالی که همه شخصیت های حقوقی موقعیت قبلی خود را حفظ کنند. بنابراین در تبدیل شرکت های سهامی خاص به شرکت های سهامی عام، شرکت سهامی خاص بدون اینکه شخصیت های حقوقی خود را حذف کند شکل و قالب شرکت های سهامی عام را به خود می گیرد. البته در نظر داشته باشید در روند تبدیل شرکت ها می بایست اصول ومناسبات خاصی را رعایت کرد.

شرایط تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

فعالان عرصه تجارت وحقوق دانان بر این باور هستند که هر شرکت قابلیت تبدیل به شرکت های دیگر را مانند تبدیل شرکت سهامی خاص به عام دارد. اما به شرط اینکه تمام شرکاء راضی باشند و حتی اگر یک نفر هم مخالف باشد، فرایند تبدیل امکان پذیر نخواهد بود.

  • مجمع عمومی فوق العاده، تبدیل شرکت سهامی خاص به سهامی عام را تصویب نماید.
  • اساسنامه شرکت سهامی خاص مطابق با شرایط و اصول شرکت سهامی عام تنظیم گردد.
  • سرمایه شرکت سهامی خاص به اندازه میزان تعیین شده برای شرکت سهامی عام یعنی مبلغ 5 میلیون ریال باشد به عبارت ساده تر شرکت سهامی خاص باید سرمایه خود را به مبلغ 5 میلیون ریال افزایش دهد. لازم به ذکر است که میلغ سهام جدید باید الزاما در پذیره نویسی تایید شود. (پذیره نویسی یک فرایند قانونی است که فرد متعهد می شود مبلغ آورده شده برای شرکت سهامی عام را بپردازد و در آن شرکت شریک شود)
  • حتما باید از تاریخ ثبت شرکت سهامی خاص، مدت زمان 2 سال سپری شده باشد و دارای 2 ترازنامه تصویب شده توسط مجمع عمومی صاحبان سهام باشد.

درصورتی که شرکت سهامی دارای این شرایط باشد می تواند اقدام به تبدیل نماید. علاوه بر داشتن این شرایط، شرکت باید مدارک و مستنداتی را آماده کند و به اداره ثبت شرکت ها تحویل دهد.

مدارک مورد نیاز برای تبدیل شرکت سهامی خاص به عام

  • صورت جلسه مجمع عمومی مبنی بر موافقت با تبدیل شرکت
  • اساسنامه تنظیم شده برای شرکت سهامی عام که مجمع عمومی فوق العاده آن را تصویب کرده باشد.
  • ارائه دو حساب سود و زیان مربوط به 2 سال قبل از اینکه شرکت تصمیم به تبدیل بگیرد ( این دو حساب سود و زیان باید توسط حسابدار رسمی تایید شده باشد)
  • نشانی محل شرکت و شعب آن
  • تاریخ انقضای مدت در صورتی که شرکت برای مدت زمان محدود تاسیس شده باشد.
  • ارائه مشخصات کامل رئیس و دیگر سهامداران
  • بیان شرایط حق رای سهام داران
  • قوانین و مقررات اساسنامه درباره موضوع سود و اندوخته
  • ارائه مشخصات روزنامه ای که آگهی های شرکت در آن مندرج شده است.

مطابق با قانون پس از ارسال این مدارک، در صورت عدم نقص آنها اداره ثبت شرکت ها آن را ثبت می کند و با هزینه پرداختی از سمت شرکت آن را آگهی می کند. در آگهی مربوط به تبدیل شرکت سهامی خاص به شرکت سهامی عام حتما  باید قید شود که اساسنامه، دو حساب سود و زیان و صورت جلسه دارایی شرکت آماده است. این آگهی ضمن اینکه در روزنامه کثیرالانتشاری که صرفا آگهی های شرکت در آن ثبت می گردند انتشار می یابد حتما باید در یک روزنامه کثیرالانتشار دیگر نیز آگهی گردد.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۱ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *