ثبت اختراع در تبریز | شـرایط، قوانین و مدارک ثبت اختراع

ثبت اختراع در تبریز

ثبت اختراع در تبریز

ثبت اختراع یک فرآیند حقوقی است که به اختراعات و ابداعات جدید اجازه می‌دهد تا مالکیت و حقوق انحصاری در مورد آنها را برای مخترع یا اختراع‌کننده فراهم کند. این فرآیند به افراد و شرکت‌ها که ایده‌های نوآورانه دارند، امکان می‌دهد که از اختراعات خود بهره‌مند شوند و از آنها درآمدزایی کنند. برای ثبت اختراع در تبریز، مخترع باید اطلاعات دقیق و کامل در مورد اختراع خود را به دفتر ثبت اختراعات یا دفتر اختراعات در تبریز نیز ارائه دهد. این اطلاعات شامل جزئیات فنی، نحوه عملکرد، و نوآوری‌های موجود در اختراع است. پس از بررسی صحت و مطابقت با قوانین مربوطه، اگر اختراع شرایط لازم را داشته باشد، یک حق اختراع صادر می‌شود که به مدت معینی به مخترع اجازه استفاده انحصاری از اختراع خود را می‌دهد.

ثبت اختراعات، اهمیت بسیاری در توسعه علمی و فناوری دارد. این اقدام به افراد و شرکت‌ها انگیزه می‌دهد تا به نوآوری‌های جدید بیشتری بپردازند و در عین حال، امکان دسترسی به اختراعات موجود را برای جامعه فراهم می‌کند. مخترع برای اینکه بتواند از اختراع خود که ثمره تلاش فکری و تراوش ذهنی است و در قالب یک محصول صنعتی یا فرآیند صنعتی متبلور می‌شود، در مقابل دیگران حفاظت کند و از مزایای قانونی آن نیز بهره‌مند شود، باید اختراع خود را به ثبت برساند. مرجع ثبت اختراع در ایران اداره مالکیت صنعتی است و اختراعات از طریق پورتال این سازمان قابل ثبت هستند. نیازی به مراجعه حضوری به این سازمان نیست. ثبت اختراع در تبریز، همانند ثبت شرکت در تبریز و در دیگر شهرها، دارای قوانین به خصوصی است.

لوگو مدیران ثبت
logo

تماس با مدیران ثبت جهت مشاوره رایگان

ثبت اختراع چیست؟

ثبت اختراع، فرایندی است که در آن یک اختراع یا ایده جدید به عنوان حقوق مالکیت فکری در یک کشور خاص ثبت می‌شود. این فرایند به اختراع‌ها، ابداعات و ایده‌هایی که نوآورانه هستند و دارای کاربردهای جدید یا بهبودهایی در زمینه‌های مختلف می‌باشند، اعتبار می‌بخشد. مزایای ثبت اختراع در تبریز شامل حفاظت از حقوق مالکیت فکری، ایجاد حق انحصاری برای استفاده از اختراع، اجازه به صاحبان اختراع برای فروش یا انتقال حقوق به دیگران، و ایجاد امکاناتی برای بهره‌برداری از اختراع به منظور تجارت و صنعت است.

قوانین و شروط ثبت اختراع در تبریز

همان طور که می دانید، اختراع و خلق یک چیز ساده گاهاً می تواند از بروز بسیاری از مشکلات کوچک و پیش پا افتاده جلوگیری کند. این روزها بشر در تلاش است تا بتواند خیلی از مشکلات را به راحتی برطرف کند و پاسخگوی نیاز انسان ها باشد. اگر فکر می کنید دارای خلاقیت هستید و همیشه ایده‌هایی ناب در سر دارید، می توانید قدم در راه کشف و اختراع چیزهای جدید بگذارید.ثبت اختراع در تبریز، همانند ثبت شرکت در تبریز شرط و شروط های زیادی دارد که بعد از دانستن آن به تلاش و پشتکار مخترعان سختکوش پی خواهید برد.

زمانی که محصولی را اختراع می کنید، درواقع یک دستاورد جدید را به صورت قانونی در اختیار مردم قرار داده اید، با این کار خواهید توانست از بروز برخی از مشکلات جلوگیری کنید. یکی از مهم ترین مواردی که باید پس از اختراع به آن توجه داشته باشید، کارایی محصول شما در زمینه صنعت است. توجه به اینکه بعد از تولید و اختراع می توانید از آن در صنایع گوناگون استفاده کنید، دارای اهمیت بسیار زیادی است. با ثبت اختراع، می توانید بهره برداری از آن را به انحصار خود درآورید.

مراحل ثبت اختراع در تبریز

تمامی مراحل ثبت اختراع در تبریز

مراحل ثبت اختراع در تبریز

همان طور که گفته شد، ثبت اختراع یک کار تخصصی محسوب می‌شود و باید پروسه‌ای طولانی طی شود. اما شما می توانید با رعایت قوانین به صورت کامل و مشورت و همکاری با یک تیم مجرب و کار کشته در کم ترین زمان اختراع خود را به ثبت برسانید. در مراحل انجام ثبت اختراع، مهم‌ترین نکته‌ای که قابل اهمیت است، ثبت درخواست در خصوص محصول و کالای تولید شده است. این درخواست اصطلاحاً اظهارنامه ثبت اختراع نامیده می‌شود. اظهارنامه شامل تمام اطلاعات فرآیند ساخت اختراع است و نقشه‌های مربوط به آن است.

مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع در تبریز

شما زمانی می‌توانید محصول نهایی را در بازار عرضه کنید که اختراع به طور کامل ثبت شده باشدو به آن شماره ثبت اختصاص داده شود. مدارک مورد نیاز برای ثبت اختراع در تبریز به شرح زیر است:

  1. ثبت اظهارنامه ثبت اختراع
  2. توصیف کامل اختراع
  3. نقشه فنی اختراع
  4. ادعانامه اختراع
  5. مدارک شناسایی مخترع و مخترعین

نحوه ثبت اختراع در تبریز

فرآیند و چگونگی ثبت اختراع در تبریز و در دیگر شهرها و استان‌ها یکسان است. مخترعین برای اینکه بتوانند کالا و محصول خود را ثبت کنند باید تمام مراحل قانونی ثبت را طی کنند. بنابراین توصیه می‌شود حتما از تجربیات و مشاوره افراد متخصص در فرآیند ثبت اختراع خود کمک بگیرید. مورد بعدی که باید به آن توجه داشته باشید، اسناد ثبت اختراع است. در این اسناد باید تمامی خصوصیات محصول، کارکرد اصلی آن، مزایایی که دارد و… ذکر شود. با تهیه این اسناد شما این امکان را خواهید داشت تا از کالا و محصول خود حمایت کنید و به رقبای خود اجازه کپی برداری و تولید طرح خود را ندهید. با بیان کامل مشخصات فنی اختراع خود می‌توانید از هر گونه سواستفاده توسط دیگر شرکت ها جلوگیری کنید. توجه داشته باشید، ثبت اختراع در تبریز در کوتاه ترین زمان ممکن برای شما انجام خواهد شد.

بررسی مزایا ثبت اختراع

بررسی مزایا ثبت اختراع برای مخترع

مزایای ثبت اختراع

در نظر داشته باشید که شما پس از اختراع یک محصول از مزیت‌های بسیاری برخوردار خواهید بود، یکی از آن‌ها تولید و ساخت انحصاری محصول پس از تایید نهایی است. مورد بعدی، جذب سرمایه‌گذار برای مشارکت در تولید است، سرمایه‌گذارن بسیاری علاقمند سرمایه‌گذاری بر روی ایده‌های نو و منحصربفرد هستند. حقوقی مادی اختراع پس از فوت مالک؛ به وراث آن تعلق می‌گیرد. همچنین می‌توانید از امکانات بسیاری از شرکت‌های فناور و دانش بنیان استفاده کنید. ثبت اختراع به شما این امتیاز را خواهد داد تا بتوانید در بهترین شرکت‌ها استخدام شوید و حتی تحصیلات خود را در خارج ادامه دهید.

  1. مخترع بعد از ثبت نهایی اختراع خود اجازه دارد از آن بهره‎ برداری کند.
  2. مخترع حق انحصاری ساخت، صادرات و هر گونه فعل دیگری برای فروش اختراع را دارد. هیچ نهاد یا فردی تا اجازه مالک قبلی را نگیرد نمی‎‌تواند نسبت به فروش یا صادرات اختراع اقدام کند.
  3. امکان اعطای حق اختراع به سایرین در ازای دریافت حق امتیاز.
  4. دریافت گواهینامه ثبت، ارزش تجاری محصول را افزایش می‎دهد.
  5. دسترسی به بازارهای فروش بیشتر.
  6. جلوگیری از اقدام افراد برای انجام فعالیتی مشابه.
  7. حقوقی مادی اختراع پس از فوت مالک؛ به وراث آن تعلق می‌گیرد.
  8. مخترع می‎‌تواند به دنبال مشاهده هر نوع سوء‌استفاده و جعل از طریق قانون وارد عمل شود.
  9. برخورداری از مزایا و تسهیلاتی که در اختیار شرکت‎‌های فناور و دانش بنیان قرار داده می‌شود.
  10. امکان استفاده از مزایای عضویت در بنیاد ملی نخبگان.
  11. شرایط بهتر برای ادامه تحصیل در دانشگاه‌های داخل یا خارج از کشور.
  12. امتیاز مثبت برای استخدام.
  13. تسهیلات برای آقایانی که باید به سربازی بروند.

آیا اختراعات قابل استعلام هستند؟

اختراعاتی که این روزها در کشور ثبت می‌شود، قابلیت استعلام دارند. شما می توانید محصول موردنظر را به صورت خاص استعلام بگیرید و از وجود آن اطلاع پیدا کنید. حتی به اسناد کامل آن‌ها دسترسی داشته باشید. برای استعلام یک اختراع ثبت شده در ایران کافیست به آدرس سایت مالکیت معنوی مراجعه کنید. همچنین استعلام اختراع در سطح جهانی که امکان‌پذیر است و گوگل پتنت یکی از پایگا‌های معتبر برای جستجوی اختراعات ثبت شده است.

بررسی حقوق مخترع

بررسی حقوق مخترع پس از ثبت اختراع

حقوق مخترع

صاحب یا صاحبان اختراع دارای یک سری حقوق مادی و معنوی هستند. حقوق مادی ناشی اختراع قابل انتقال است و در صورت فوت صاحب حق به ورثه او انتقال می‌یابد ولی حقوق معنوی قائم به شخص است. این انتقال در قالب قراردادی تحت عنوان قرارداد واگذاری حق اختراع صورت می‌گیرد. مالک اختراع تا 20 سال و با پرداخت هزینه سالانه نسبت به بهره‌برداری از اختراع مذکور حق استفاده انحصاری دارد و پس از گذشت این مدت، اختراع او در دسترس عمومی قرار خواهد گرفت.

هزینه ثبت اختراع

هزینه‌هایی ثبت اختراع، براساس تعرفه‌های دولتی است. شامل هزینه ثبت اظهارنامه، هزینه بررسی فنی اختراع توسط مرجع علمی، هزینه حق ثبت اختراع که باید سالانه پرداخت شود. این مبالغ و هزینه‌ها برای اشخاص حقیقی و اشخاص حقوقی کاملا متفاوت است. همچنین بسته به نوع اختراع ممکن است نیاز به صرف هزینه برای مشاوره تنظیم اسناد اختراع، طراحی نقشه فنی، هزینه‌های آزمایشگاه برای آزمایش محصول و سایر هزینه‌های جانبی باشد.

مشخصات فردی مالک و مخترع

مخترع، مالک یا مالکین باید تمامی مدارک هویت خود مانند کپی شناسنامه، کارت ملی و روزنامه رسمی تاسیس (در رابطه با اشخاص حقوقی) را اسکن کنند و آن را در اختیار سایت مالکیت معنوی قرار دهند. توجه کنید مخترع، الزاما مالک اختراع نیست. گاهی اوقات اختراع به سفارش فردی انجام شده است و او در واقع مالک اختراع است. دقت کنید در این مرحله باید فردی به عنوان «دریافت‌کننده ابلاغ‌ها» تعیین شود. توجه به این قسمت بسیار مهم است چون تمامی اطلاعات مهم از طریق پیامک یا ایمیل برای این شخص فرستاده می‎ شوند.

مشخصات فنی اختراع

اطلاعات فنی اختراع مورد دیگری است که باید مشخص کنید. ابتدا باید نامی برای آن در نظر بگیرید. سپس به شکل خلاصه مشخصات فنی و تخصصی آن را توضیح دهید. امکان استفاده از فرمول‌های شیمیایی، معادلات ریاضی یا هر وسیله دیگری مانند شکل و نقشه وجود دارد. در این بخش کارکرد فنی اختراع مهم است، بنابراین فقط به مزایای محصول اکتفا نکنید. بعد از ارائه اطلاعات بالا باید ضمایمی را در سایت بارگذاری کنید که مهم‎ترین قسمت آن توصیف‌نامه و ادعانامه اختراع است.

ثبت اختراع در ایران

بر اساس قانون، اداره مالکیت صنعتی در ایران مسئولیت ثبت و بررسی اختراعات را در ایران دارد. بعد از اصلاح قانون ثبت اختراع و ثبت طرح صنعتی و علائم تجاری ایران در مصوبه‌ی ۱۳۸۶ سیستم حاکم بر اظهارنامه‌های مربوط به ثبت اختراع نیز تغییر یافت. به این صورت که قبل از آن در ایران ثبت اختراع به شیوه ی کاملا اعلامی انجام می شد و طبق ادعای فرد متقاضی ثبت می‌شد اما پس از اصلاح شدن قانون، این شیوه و روش کمی تغییر یافت و امروزه قبل از انتشار اختراع در روزنامه‌ی رسمی، باید توسط یکی از مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌ها تایید شود و به اصطلاح به تایید مرجع علمی برسد. وظیفه این مراجع یا نهادهای علمی بررسی اختراع از نظر جدید بودن در دنیا، کاربرد صنعتی و امکان تولید انبوه و تکنیک ابتکاری اختراع است.

ثبت کردن اختراع خود در تبریز

ثبت کردن اختراع خود در تبریز

جمع بندی

با ثبت اختراع، صاحبان ایده‌های نوآورانه می‌توانند از حقوق خود در قبال اختراعاتشان به عنوان یک منبع ارزشمند استفاده کنند. این حقوق مالکیت فکری به آن‌ها امکان می‌دهد تا از اختراعات خود بهره برده، آنها را به بازار عرضه کرده، از آن‌ها برای تولید، فروش، یا انتقال حقوق به دیگران استفاده کنند و در نتیجه از نتایج مالی و تجاری این ابتکارات بهره‌مند شوند. ثبت اختراع می‌تواند در حفظ حقوق و ایجاد فرصت‌های تجاری و صنعتی برای افراد و شرکت‌ها نقش مهمی ایفا کند و به آن‌ها کمک کند تا از نوآوری‌های خود بهترین استفاده را ببرند.

مدیران ثبت | ModiranSabt

سوالات متداول

  • آیا پس از ثبت اختراع، این حق مالکیت فکری در سطح بین‌المللی محافظت می‌شود؟

بله، در سراسر دنیا از اختراع ثبت شده محافظت می‌شود.

  • چگونه می‌توانم اختراع خود را در تبریز ثبت کنم؟

شما می‌توانید با مشاوران تماس بگیرید و به صورت رایگان دریافت مشاوره کنید.

  • آیا می‌توانم اختراع خود را به دیگران واگذار کنم یا به فروش برسانم؟

بله، می‌توانید با اختراعات خود رو به فروش برسانید.

فایل Pdf: ثبت اختراع در تبریز

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۴.۹ از ۵
از مجموع ۴۹ رای

8 Comments

  1. raha گفت:

    سلام. ممنون بابت مطالب مفیدتون. یه سوالی داشتم.
    کلا برای ثبت شرکت در تبریز، چه مدارکی باید تهیه کنیم؟

    • مدیران ثبت گفت:

      سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی
      با توجه به اینکه مدارک مورد نیاز برای شرکت های مختلف، با یکدیگر متفاوت هستش، پیشنهاد می کنیم که به بالای همین صفحه مراجعه نمایید و با مدارک لازم برای ثبت انواع شرکت ها در تبریز آشنا شوید.

  2. حمید گفت:

    خیلی اطلاعات مفیدی ارائه دادین. ممونم. مقاله ای درباره شرایط ثبت برند در تبریز هم دارید؟

  3. ساناز طریقی گفت:

    چند تا سوال داشتم درباره ثبت شرکت در تبریز داشتم. از چه طریقی باهاتون در ارتباط باشم؟

  4. گرامی گفت:

    سلام. ممنون از مطالب مفیدتون. برای ثبت شرکت ارزان قیمت ممکنه راهنمایی کنید؟ که چه مدارکی لازمه و کلا فرایند به چه صورت است؟

    • مدیران ثبت گفت:

      سلام و احترام خدمت شما کاربر گرامی.
      شما می توانید جهت آشنایی کامل با قوانین، شرایط و مراحل اخذ شرکت با قیمت کم، به صفحه ثبت شرکت ارزان مراجعه نمایید.
      هم چنین مدیران ثبت، صفر تا صد امور ثبت شرکت در تبریز را نیز انجام می دهد. شماره تماس جهت اظلاع بیشتر: ۰۴۱۳۵۵۷۳۲۸۷

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *