اظهارنامه مالیاتی چیست؟ نحوه تکمیل و ارسال اظهارنامه مالیاتی در سال 1403

مدارک لازم برای ثبت شرکت دکوراسیون

اظهارنامه مالیاتی ، فرمی است که از سمت سازمان امور مالیاتی تهیه شده تا مودیان مالیاتی، هر ساله اطلاعات مالی خود را در آن وارد نموده و آن را به همراه صورت حساب الکترونیکی مالیاتی، برای اداره مالیات مربوطه، ارسال نمایند. پرداخت مالیات در ایران به دو صورت خود گزارشی یا علی الراس محاسبه می‌شود. با این روش، مؤدی میزان درآمد خود را اعلام می‌کند. از این طریق مشخص می‌شود که چقدر مالیات باید پرداخت کند. اطلاعات و عملکرد مالی مودیان در طول یک سال مالی، از یک فروردین ماه هر سال تا 29 اسفند ماه همان سال، در بر می‌گیرد.

شما می توانید با ثبت برند در تبریز و دریافت راهنمای از کارشناسان ما در خصوص ثبت برند و ثبت شرکت و همچنین مالیات های این حوزه همین الان با ما تماس گرفته و از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.

تعریف اظهانامه مالیاتی

ماده 95 اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، اظهارنامه مالیاتی را چنین تعریف کرده است: «اظهارنامه مالیاتی عبارت است از اظهار و تعریف مقدار درآمد، هزینه، اموال، بدهی، سرمایه و سود؛ در سال مالیاتی . مالیات اشخاص حقیقی و حقوقی، با توجه به نوع و حیطه فعالیتشان، اطلاعات هویتی و مکانی که در اظهارنامه مالیاتی ثبت و ارائه می‌گردد، تهیه و منتشر می‌شود.»

پس می‌توان گفت که؛ اظهارنامه مالیاتی، سند مالی یک سال کاری اشخاص حقیقی یا حقوقی است؛ که برای محاسبه مالیات به سازمان مالیاتی کشور ارائه می‌‌نماید و این سازمان براساس اظهار نامه‌، برگ تشخیص صادر کرده و نحوه محاسبه مالیات مودیان را مشخص می‌نماید.

 

انواع روش‌های ثبت اظهارنامه

در روش خود گزارشی، همانطور که از نام آن نیز مشخص است، شخص از روش خود اظهاری برای پرداخت مالیات استفاده می‌کند. که با تکمیل و ارائه فرمی شامل اطلاعات مهم درآمدی کسب و کار همراه است.

در روش علی الراس، مالیات توسط کارشناس سازمان مالیاتی محاسبه می‌شود؛ که اغلب با جریمه همراه است.

بدون دردسر کسب و کارتو رسمی کن!

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!

مجموعه مدیران ثبت یکی از معتبر ترین و کامل ترین مجموعه های موجود در شمال غربی کشور است که به خدمات ثبتی و اداری می پردازد. بنابراین اگر قصد دارید که فرایند های ثبتی از جمله ثبت برند در تبریز را به صورت حرفه ای انجام دهید، کارشناسان مجرب ما در این راه به شما کمک می کنند. این شرکت کامل ترین مجموعه در حوزه ارائه خدمات ثبتی و اداری شامل ثبت شرکت در تبریز و اعطاء گواهینامه‌های ایزو در شمال‌ غرب کشور است. همچنین به عنوان یک شرکت خدمات اداری با رویکرد و نگرشی کاملاً متفاوت، پا به صحنه فعالیت‌های خدماتی گذاشته و از همان اوایل فعالیت خود، با افتخار توانسته اعتماد اکثر مدیران منطقه را به خود جلب نماید.

تفاوت ما، تعهد و تخصص ماست!
سوالات خود را از ما بپرسید

"انواع

انواع اظهارنامه مالیاتی

  1. اظهارنامه مالیاتی عملکرد پرداخت‌کننده حقیقی
  2. اظهارنامه مالیاتی عملکرد پرداخت‌کننده حقوقی
  3. اظهارنامه مالیات بر ارث

زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402

در واقع، زمان ثبت نام اظهارنامه مالیاتی مربوط به 1402 برای دو دسته از افراد حقوقی و حقیقی متفاوت است. اما طبق قانون اداره مالیات کشور، کلیه مودیان باید اطلاعات مالی خود را در زمان معین در سایت اظهار نامه اداره مالیات کشور ثبت کنند. ثبت نام اظهار نامه مالیاتی در سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی tax.gov.ir انجام می‌شود. در ادامه به بررسی دقیق زمان ثبت نام این دو دسته می‌پردازیم:

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402 برای اشخاص حقیقی: اشخاص حقیقی؛ تا 31 خرداد ماه باید نسبت به ثبت نام اظهار نامه اقدام نمایند. ماده 100 قانون مالیات‌های مستقیم بدین شرح است: «باید اظهارنامه مالیاتی مربوط به فعالیت‌های اقتصادی خود را در طول سال مالیاتی برای هر واحد اقتصادی طبق فرم تهیه شده توسط دولت تسلیم کنند. میزان مالیات پرداختی براساس نرخ مقرر در ماده 131 این قانون پرداخت می‌شود.»

بیشتر بخوانید: آشنایی با مراحل، شرایط و قوانین ثبت شرکت در تبریز

مهلت ثبت نام اظهارنامه مالیاتی 1402 برای اشخاص حقوقی: ماده ۱۱۰ قانون مالیات‌های مستقیم در ارتباط با مهلت ثبت نام اشخاص حقوقی چنین می‌گوید: «اشخاص حقوقی موظفند چهار ماه پس از سال مالیاتی؛ اظهارنامه، ترازنامه و حساب سود و زیان خود را با توجه به دفاتر و اسناد و مدارک خود با موجودی‌ها تسلیم کنند. شرکا و سهامداران نیز هر کدام به صورت جداگانه؛ مبلغ یا تعداد سهام خود را بعلاوه؛ نشانی محل و مکان اصلی فعالیت شخص حقوقی تسلیم و نسبت به پرداخت مالیات آن اقدام شود.»

مدارک لازم برای اظهارنامه مالیاتی 1402

مدارک لازم برای ثبت نام اظهارنامه

برای تکمیل مراحل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی سال 1402، مودی می‌بایست اسناد و مدارک لازم را در سایت بارگذاری نماید. این مدارک عبارتند از:

  • مدارک مربوطه به شرکت (نظیر اساسنامه، شرکت نامه، آخرین تغییرات شرکت)
  • اجاره نامه یا سند محل شرکت
  • اطلاعات هویتی فرد نظیر کپی کارت ملی و شناسنامه
  • اطلاعات شرکا
  • ترازنامه اشخاص حقیقی یا حقوقی
  • کارت بازرگانی
  • سند مالیات های پرداخت شده پیشین که به تایید سازمان امور مالیاتی کشور رسیده باشد.
  • شماره ثبت دفاتر قانونی شخص
  • اطلاعات حساب‌های بانکی مربوط به فعالیت شغلی مورد نظر
  • مجوز فعالیت
  • موجودی مواد و کالا در اول و پایان دوره
  • اطلاعات مربوط به صادرات و واردات کالا

توجه به این نکته ضروری است که فرد برای تکمیل مراحل مختلف ثبت نام اظهارنامه مالیاتی به کلیه مدارک فوق نیاز دارد. نبود هر یک از این اسناد، موجب نقص در تکمیل ثبت نام مودی می‌شود. لذا قبل از آغاز فرآیند ثبت نام اظهارنامه مالیاتی کلیه مدارک را جمع‌آوری کنید تا در روند ثبت نام دچار مشکل نشوید.همچنین میتوانید برای کسب اطلاعات بیشتر جهت مراحل و ارسال اظهارنامه مالیاتی با کارشناسان ما در مجموعه مدیران ثبت از طریق راه های ارتباطی درج شده تماس حاصل فرمایید.

"نحوه

نحوه تکمیل ثبت نام اظهارنامه مالیاتی

پس از تکمیل مراحل ثبت نام در سامانه و دریافت رمز عبور، داوطلب باید به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور مراجعه نموده و پس از ورود به سامانه، نسبت به پرکردن فرم اظهارنامه مالیاتی و ارسال آن اقدام نمایند.

  1. ابتدا وارد آدرس سایت سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی gov.ir شوید.
  2. پس از ورود در انتهای صفحه نمایش؛ روی گزینه ورود به ثبت نام کلیک کنید.
  3. در این مرحله کلمه امنیتی را در قسمت مشخص شده وارد کنید و با انتخاب نوع مودی و وارد کردن شماره ملی یا شناسه ملی، روی ورود به ثبت نام کلیک کنید. اگر از قبل در سامانه ثبت نام نکرده اید روی گزینه پیش ثبت نام جدید کلیک کنید.
  4. به آدرسtax.gov.ir مراجعه نموده و پس از وارد کردن اطلاعات درخواستی نظیر کدملی و کلمه عبور، به پنل کاربری خود وارد شود.

بعد از ورود به پنل خود، از طریق ثبت اظهار نامه مالیاتی جدید؛ اقدام به ایجاد اظهارنامه خود کنید.

چه اشخاصی موظف به ارائه اظهار نامه مالیاتی هستند؟

تمام اشخاص حقیقی و حقوقی که در ایران فعالیت می‌کنند؛ اعم از افراد ایرانی یا غیر ایرانی و افرادی که در خارج از کشور اقامت دارند، اما کسب و کارشان در ایران است مشمول ارائه اظهار نامه هستند.

"اصلاح

اصلاح اظهارنامه مالیاتی

کلیه اشخاص مشمول پرداخت مالیات؛ موظف هستند که اظهارنامه خود را به درستی تنظیم و در زمان مناسب ارسال کنند. در غیراینصورت مشمول جریمه می‌شوید. در زمان نوشتن اظهار نامه خود حتما دقت داشته باشید تا نیاز به اصلاح نباشد. اما در صورت بروز اشتباه تایپی، بر اساس قانون مالیات‌های مستقیم، اصلاح اظهارنامه مالیاتی؛ یک ماه پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه است. با توجه به اینکه مهلت تسلیم اظهار نامه برای اشخاص حقوقی تا تاریخ 31 تیر ماه است. این افراد تا تاریخ 31 مرداد ماه مهلت ویرایش اظهار نامه را دارند و همچنین مهلت تسلیم اظهار نامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی تا تاریخ ۳۰ خرداد ماه هر سال ست. این افراد تا تاریخ ۳۰ تیر ماه فرصت ویرایش اظهار نامه را دارند. در ادامه به بررسی شرایط اصلاح اظهار نامه مالیاتی​ می‌پردازیم.

بر اساس تبصره ماده 226 قانون مالیات‌های مستقیم، به مودیان مالیاتی اجازه داده شده است که در صورت وجود اشتباهات محاسباتی در اظهار نامه، با ارائه مدارک لازم نسبت به رفع اشتباه اقدام کنند.

اصلاح محاسبات مالی در اظهار نامه مالیاتی:

اگر برای اصلاح محاسبات مالی اقدام به ویرایش کرده‌اید؛ و مغایرت ارقام اظهارنامه اصلاحی مذکور، در مقایسه با آخرین اظهارنامه تسلیمی در مهلت مقرر، ناشی از نتیجه ثبت سند حسابداری اصلاحی یا رویداد مالی پس از تسلیم اظهارنامه اصلی در دفاتر قانونی مودی نباشد، به عنوان اظهارنامه اصلاحی قابل قبول خواهد بود. توجه داشته باشید که اگر بعد از ثبت اظهارنامه مالیاتی، یک رویداد مالیاتی را ثبت کردید؛ دیگر نیازی به ویرایش اظهار نامه وجود ندارد و هرگز برای چنین مواردی اقدام به اصلاح نکنید.

اصلاح کد پستی در اظهار نامه: در صورتیکه که شما بعنوان شخصی حقوقی درحال فعالیت هستید؛ و درصورت جابجایی محل شرکت، به شما این امکان داده می‌شود که کد پستی خود را براساس محل جدید در اظهار نامه مالیاتی اصلاح و ویرایش کنید. ذکر این نکته بسیار مهم است که؛ اصلاح کد پستی اظهارنامه مالیاتی برای اشخاص حقیقی وجود ندارد. پس در صورت تغییر آدرس و کد پستی موظف هستید که، آدرس و کد پستی درست و جدید خود را در ثبت نام اظهار نامه مالیاتی وارد کنید.

توجه داشته باشید که سازمان امور مالیاتی پس از آخرین اظهار نامه به درخواست شما رسیدگی خواهد کرد و چنانچه مهلت ویرایش اطلاعات گذشته باشد، سازمان مالیاتی آن را ملاک قرار نمی دهد. لازم به ذکر است استفاده از اصطلاح اظهارنامه مالیاتی، بهتر است فقط برای ویرایش طبقه‌بندی حساب‌ یا اشتباهات محاسباتی استفاده شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در مدیران ثبت تماس حاصل فرمایید. تماس با ما

لوگو مدیران ثبت
logo

تماس با مدیران ثبت جهت مشاوره رایگان

سوالات متداول

  • درصورت ورود اطلاعات بصورت اشتباه در اظهارنامه مالیاتی چه پیش‌آمدی برای مؤدی دارد؟

براساس ماده 97 قانون مالیات و اظهارنامه مالیاتی، در صورتی که مؤدی اطلاعات اظهارنامه را به عمد یا سهو به اشتباه تکمیل کند، مشمول جریمه مالیاتی خواهد شد.

  • عدم تکمیل اظهارنامه مالیاتی از سوی مؤدی؛ چه پیامدی برای وی دارد؟

ذکر این نکته حائز اهمیت است، در صورتی که مودی از تکمیل اظهار نامه خودداری نماید. یا این که اظهار نامه خلاف قانون را به ثبت رساند، اداره مالیات خود به تنظیم اظهارنامه اقدام می‌کند. به آن اظهارنامه برآوردی گفته می‌شود. همچنین ماده 97 قانون مالیات های مستقیم در همین راستا بیان می‌دارد: «در صورتی‌ که مودی از ارائه اظهارنامه مالیاتی در مهلت قانونی و مطابق با مقررات خودداری کند. سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به تهیه اظهارنامه مالیاتی برآوردی بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده مودیان از طرح جامع مالیاتی و مطالبه مالیات متعلق به موجب برگ تشخیص مالیات اقدام می کند.»

  • درصورتیکه سال و دوره مالی با سال مالیاتی متفاوت باشد؛ چه باید کرد؟

زمانیکه که دوره و سال مالی اشخاص حقوقی، متفاوت از سال مالیاتی آنها باشد، هنگام ارائه اظهارنامه، سال مالی ملاک خواهد بود. بطور کلی؛ تفاوت سال مالی با سال مالیاتی در این است که سال مالی توسط اعضا شرکت مشخص می‌شود. سال مالیاتی توسط سازمان امور مالیاتی تعیین می‌شود.

۱
۲
۳
۴
۵
میانگین امتیازات ۵ از ۵
از مجموع ۳ رای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *